Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2012

Henry Scott Tuke (1858 - 1929), a tribute


 

Boys Bathing, 1912, λάδι σε καμβά, 63,5x38,5 εκ.


Γνωρίζοντας τον Henry Scott Tuke
Ο Henry Scott Tuke γεννήθηκε στην Υόρκη (York) του Ηνωμένου Βασιλείου, στις 12 Ιουνίου 1858. Ο πατέρας του, Daniel Hack Tuke, ήταν γνωστός γιατρός με ειδίκευση στην ψυχιατρική. Το 1859, η οικογένεια εγκαταστάθηκε στο Falmouth της Κορνουάλλης, όπου υπήρχε η ελπίδα πως το θερμότερο κλίμα θα ωφελούσε τον πατέρα του Henry, ο οποίος είχε παρουσιάσει συμπτώματα φυματίωσης. Εκεί, στην Κορνουάλλη, ο μικρός Henry ανακάλυψε τις χαρές του γυμνισμού και του να απολαμβάνεις το γυμνό κολύμπι, γεγονός που έγινε το κεντρικό θέμα της ζωγραφικής του, μέχρι το θάνατό του σε ηλικία 70 ετών το 1929.
Σε ηλικία δέκα έξι ετών, ο Tuke μετακόμισε στο Λονδίνο αρχίζοντας σπουδές στο σχολείο τέχνης (Slade School of Art), απ’ όπου αποφοίτησε έξι χρόνια αργότερα. Το 1877, ο Tuke κέρδισε μια υποτροφία που του επέτρεψε να συνεχίσει την εκπαίδευσή του στο Slade και στην Ιταλία. Συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι, όπου το 1883 συναντήθηκε με τον Jules Bastien-Lepage, ο οποίος τον ενθάρρυνε να ζωγραφίσει στην ύπαιθρο. Στη διάρκεια των σπουδών στη Γαλλία, ο Tuke, αποφάσισε να πάει στην Κορνουάλη (Newlyn Cornwall), όπου πολλοί φίλους του της παρισινής περιόδου, είχαν ήδη σχηματίσει εκεί τη Νέα Σχολή ζωγράφων. Σε αυτούς περιλαμβάνονταν οι: Walter Langley, Albert Chevallier Tayler και Thomas Cooper Gotch. Εκεί, ο Tuke ολοκλήρωσε έναν πρώτο θεματικό κύκλο ζωγραφικής αγοριών σε πλοία. Αργότερα παρουσίασε τα έργα αυτά στο Royal Academy of Art του Λονδίνου.

 

Το 1886 o Henry Scott Tuke επέστρεψε κοντά στο Falmouth, αγόρασε ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος το οποίο μετέτρεψε σε στούντιο. Αρχικά τα μόνα μοντέλα που θα μπορούσε να πάρει για να ποζάρουν ήταν από το Λονδίνο, αλλά σε λίγο ο ίδιος και η τοπική νεολαία είχαν γίνει φίλοι, έτσι του δόθηκε η ευκαιρία να αποθανατίσει πολλούς νεαρούς της περιοχής, αν και το λυπηρό είναι ότι, πολλοί από αυτούς έχασαν τη ζωή τους στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πολλά από τα μεγάλα έργα του έχουν παραχθεί αυτή την περίοδο.
Σαν άπληστος ταξιδιώτης, ο Tuke στη δεκαετία του 1890, επέστρεψε στην Ιταλία προσθέτοντας την Κέρκυρα και την Αλβανία στις περιπλανήσεις του, και ένα νέο, ζωντανό φως στην παλέτα του. Αργότερα τόλμησε να επισκεφτεί την Καραϊβική και την Κεντρική Αμερική, φωτίζοντας με μια άλλη χροιά περαιτέρω τα χρώματα του.
Στους φίλους και γνωστούς του περιλαμβάνονται ονόματα όπως του Όσκαρ Ουάιλντ (Oscar Wilde), με τον οποίο ο Tuke συναντήθηκε το 1880, και άλλοι επιφανείς ποιητές και συγγραφείς, όπως ο John Addington Symonds, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν ομοφυλόφιλοι, επίσης ο ζωγράφος John Singer Sargent, στου οποίου το έργο υπήρχαν πολυάριθμα μυστικά έργα ζωγραφικής με αντρικά γυμνά.
Το έργο του Henry Scott Tuke με το ιμπρεσιονιστικό στιλ παραμένει ζωντανό, λαμπερό και φρέσκο. Οι επικριτές τονίζουν την αθωότητα της τέχνης του, λέγοντας ότι αν μη τι άλλο η απεικόνιση είναι αισθησιακή, δεν είναι σεξουαλική, και καθιστώντας προφανή τη σύγκριση με τον Thomas Eakins (1844 - 1916).
Ο Tuke ήταν ένας παραγωγικός καλλιτέχνης –υπάρχουν πάνω από 1.300 έργα του- αλλά εξακολουθούν να ανακαλύπτονται και άλλα. Απολαμβάνει μεγάλη φήμη και, κέρδισε αρκετά χρήματα από τους πίνακές του, γεγονός που του επέτρεψε να ταξιδέψει στο εξωτερικό και να ζωγραφίσει στη Γαλλία, στην Ιταλία και στην Αμερική.
Το 1900, πραγματοποιήθηκε ένα συμπόσιο προς τιμήν του, στο Royal Cornwall Polytechnic Society. Ο Tuke εκλέχτηκε και έγινε πλήρες μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας (Royal Academy of Arts) το 1914.
Ο Henry Scott Tuke υπέστη καρδιακή προσβολή το 1928 και πέθανε στις 3 Μαρτίου του 1929. Στη διαθήκη του άφησε γενναιόδωρα χρηματικά ποσά σε μερικά από τα άτομα που, όπως τα αγόρια, είχε για μοντέλα του.


Το έργο του Henry Scott Tuke
Στους πρώτους πίνακές του ο Tuke τοποθετεί τα αντρικά γυμνά του σε μυθολογικό πλαίσιο. Από τη δεκαετία του 1890 και μετά, εγκαταλείπει τα μυθολογικά θέματα και άρχισε να ζωγραφίζει νεαρά αγόρια που κολυμπούν, κάνουν ιστιοπλοΐα, καταδύσεις κλπ., και επίσης άρχισε να ζωγραφίζει σε ένα πιο νατουραλιστικό ύφος. Ο χειρισμός του χρώματος έγινε πιο ελεύθερος, με έντονες εμφανής πινελιές. Ο Tuke αποφεύγει να ζωγραφίσει στους γυμνούς νεαρούς του, τα γεννητικά όργανα. Τα μοντέλα σχεδόν ποτέ δεν εμφανίζονται προφίλ, είναι σε φυσική επαφή μεταξύ τους, και δεν υπάρχει καμία πρόταση για απροκάλυπτη σεξουαλικότητα. Τα περισσότερα από τα έργα ζωγραφικής έχουν τα γυμνά μοντέλα να στέκονται όρθια ή οκλαδόν στην παραλία με θέα στη θάλασσα, έτσι ώστε μόνο η πλάτη τους να εμφανίζεται.
Ο Tuke κατάφερε να επιβάλει την τραχιά, ορατή πινελιά του, σε μια εποχή όπου ένα ομαλό γυαλισμένο τελείωμα θαυμάζονταν από ζωγράφους και κριτικούς. Έχοντας μια ισχυρή αίσθηση του χρώματος, διέπρεψε στην απεικόνιση του φυσικού φωτός, και ιδίως το μαλακό, εύθραυστο φως του ήλιου στο αγγλικό καλοκαίρι. Αν και ο Tuke τελείωνε συχνά τα έργα του στο στούντιο, φωτογραφικά στοιχεία δείχνουν ότι εργάστηκε κυρίως στην ύπαιθρο, πράγμα που είναι εμφανές και αντιπροσωπεύεται από τη φρεσκάδα τους το χρώμα και τα ρεαλιστικά εφέ του φωτός και του ήλιου, που αντανακλάται από τη θάλασσα στην γυμνή σάρκα των μοντέλων του.
Έργα του με αντρικά γυμνά έχουν αγοραστεί από μεγάλες αίθουσες τέχνης, όπως η Leeds Art Gallery και Tate του Λονδίνου. Έργα του επίσης, βρίσκονται σήμερα σε πολλές ιδιωτικές συλλογές. Μεταξύ των μεγάλων συλλεκτών του Tuke είναι και ο Elton John.
Μονογραφίες με το έργο του καλύπτονται από πολλά βιβλία όπως:
  • Catching the Light: Henry Scott Tuke: The Art and Life of Henry Scott Tuke, εκδόσεις Fine Art Society (Acc), 2008.
  • The Life & Work of Henry Scott Tuke: 1858-1929, εκδόσεις Heretic Books 1998.
  • Henry Scott Tuke Paintings from Cornwall, εκδόσεις Halsgrove 2008.
  • Wicked Angels, εκδόσεις Harrington Park Press 2006.

Πηγές και σημειώσεις:

Πολύτιμη βοήθεια στην παρούσα ανάρτηση η μονογραφία, Catching the Light: Henry Scott Tuke: The Art and Life of Henry Scott Tuke, της Catherine Wallace, εκδόσεις Fine Art Society (Acc), 2008, απ' όπου και τα στοιχεία για τα έργα του Tuke.
Το copyright των έργων ανήκει στις συλλογές και τις γκαλερί απ' όπου προέρχονται. Όπου ήταν δυνατό οι κάτοχοι των έργων αναφέρονται.
© κειμένου: gayekfansi.blogspot - με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος

 

The Sun-bather, λάδι σε καμβά, 30,48x66,4 εκ.

Αugust Blue, 1894, λάδι σε καμβά, 121.9x182,9 εκ. Tate Gallery.

Boy on Beach, λάδι σε καμβά.

Comrades, 1924, λάδι σε καμβά.

Boys Bathing on Rocks, 1921, ακουαρέλα σε χαρτί.

Boys Bathing hi, λάδι σε καμβά.

 
Cupid and the Sea Nymphs, 1899, λάδι σε καμβά, 57.5 x 83.5 εκ.

Head of Nicola, 1913, λάδι σε καμβά, 41.9x52 εκ.

The Back of Charlie (Carlies Back), 1913, λάδι σε καμβά 61x92 εκ.

The Lwrence as a Cadet, λάδι σε καμβά.

The Three Companieros, 1906, λάδι σε καμβά, 62,8x92,8 εκ. Collection of Sir Elton John



Ruby, Gold and Malacbite, 1901, λάδι σε καμβά, 117x159 εκ. Guildhall Art Gallery, Corporation of London.

Ruby, Gold and Malacbite, 1901, λάδι σε καμβά, 117x159 εκ. (λεπτομέρεια). Guildhall Art Gallery, Corporation of London.

Noonday Heat, λάδι σε καμβά, 82x134 εκ. RCPS Tuke Collection.


In The Meadow, 1906, λάδι σε καμβά 22x16 εκ.

Midsummer Morninge, 1907, λάδι σε καμβά, 183.5x137,2 εκ. Collection of Sir Elton John.

Nude Boy, λάδι σε καμβά.

Orange Jersey, λάδι σε καμβά.

Portrait of Johnny Jackett, λάδι σε καμβά, 45,72x30,48 εκ.

The Lighthouse, 1919, λάδι σε καμβά, 51x36 εκ. Ιδιωτική συλλογή.

Sketch from Gleaming Waters, 1915, λάδι σε καμβά, 28x18 εκ.

Sleeping Sailor, λάδι σε καμβά.

Sunbathers hi, λάδι σε καμβά.

Green Waters, 1911, ακουαρέλα σε χαρτί, 30,2x45,7 εκ. Royal Watercolour Society

Green and Gold, 1920, λάδι σε καμβά 28,6x43,2 εκ.

 

Seated Nude on a Beach, 1900, ακουαρέλα σε χαρτί, 58,42x91,44 εκ.

The Bathers, λάδι σε καμβά.

Youth on Beach, 1920, ακουαρέλα σε χαρτί.

A Bathing Group, 1914, λάδι σε καμβά, 90,2x59,7 εκ. Royal Academy of Arts

Looking Out, 1886, λάδι σε καμβά, 23,5x33 εκ. Richard Green, London

Johnny Jackett, 1899, λάδι σε καμβά.

After the Bathe, 1917, λάδι σε καμβά.

Two Boys and a Dog, 1914, ακουαρέλα σε χαρτί.


Nude on the Rocks, 1917, λάδι σε καμβά, 27,94x40,64 εκ.

Beach Study, 1928, λάδι σε καμβά, 40x32 εκ.

Morning Splendour, 1921, λάδι σε καμβά.

Figure study for "Aquamarine", 1928, λάδι σε καμβά.

Two Boys on Beach, 1910, ακουαρέλα σε χαρτί, 13.8x21,4 εκ. Ashmolean Museum, Oxford

Aquamarine, 1928-29, λάδι σε καμβά.

Bathers, 1888, λάδι σε καμβά 116,8x86,3 εκ. Leeds Museums and Galleries.

The Promise Walker, λάδι σε καμβά.

Johnny Jackett, λάδι σε καμβά.

Youth in White Trousers, λάδι σε καμβά.

Bathing group (Noonday heat), 1911, λάδι σε καμβά.

July Sun, 1913, λάδι σε καμβά, 53,4x43,5 εκ. Royal Academy of Arts.

Frank Hird, 1894, παστέλ σε χαρτί, 29 x 24 εκ.

After the Bathe, λάδι σε καμβά, 40 x 32 εκ.

Portrait of Georgie Fouracre, λάδι σε καμβά.

The Bather, 1924, λάδι σε καμβά, 39,37x31,48 εκ.

1 σχόλιο: