Πέμπτη, 26 Ιανουαρίου 2012

Σχεδόν όλα, μια ταινία του Σεμπαστιάν Λιφσίτζ (Presque Rien, un film de Sébastien Lifshitz)





Come Undone, a film by Sébastien Lifshitz
Την ιστορία ενός πρώτου έρωτα μας αφηγείται ο Σεμπαστιάν Λιφσίτζ σε τούτη την τρυφερή, νεανική ερωτική ταινία. Αν και ο γαλλικός τίτλος (Presque Rien) προσδιορίζει πλήρως την κατάσταση που θα επέλθει ο ήρωας της ταινίας που μας απασχολεί στο παρόν κείμενο, στην ολωσδιόλου αντίθετη μετάφραση του τίτλου στα ελληνικά, πιθανό να αποδίδεται καλύτερα η θεματική της, αφού μια σχέση πάντα αφήνει κάτι έστω κι αν αυτό είναι τίποτα· γιατί ακόμα και αυτό το τίποτα μπορεί να βάλει σε λειτουργία σκέψη και νου και ωριμότερος να αντιμετωπίσεις το μέλλον με άλλη προοπτική.
Ο 18χρονος Ματιέ (Jérémie Elkaïm) είναι ο ήρωάς μας, που σε τούτη την τρυφερή ηλικία ανακαλύπτει την ομοφυλοφιλική του κλίση στο πρόσωπο του συνομήλικού του Σεντρίκ (Stéphane Rideau), σε μια καλοκαιρινή παραλία της Νταν. Ο έρωτας ξετυλίγει της φτερούγες του, όμως ο Ματιέ πρέπει να μάθει να ζει ανεξάρτητος και μακριά από την οικογένειά του, κάτι όχι και τόσο εύκολο σε αυτή την μεταβατική ηλικία. Τα προβλήματα αρχίζουν όταν ο Σεντρίκ πιέζει τον Ματιέ να συγκατοικήσουν στο Παρίσι.


Το χρονικό τούτου του πρώτου έρωτα, γεμάτο πάθος, αμφιβολίες, οπισθοδρομήσεις, νεανική ορμή, αλλά και την πίκρα που αφήνει το τέλος μιας σχέσης, μας δίνει καρά-καρέ τούτη η υπέροχα τρυφερή ταινία. Και μιλάμε πάντα για τη σχέση δύο αγοριών της ίδιας ηλικίας, όχι όμως και κοινωνικής τάξης και σίγουρα μιλάμε για δυο διαφορετικούς χαρακτήρες. Ο Ματιέ όπως είπαμε μόλις έχει ανακαλύψει την ομοφυλοφιλία του, και ουσιαστικά διανύει το καλοκαίρι του τέλους της αθωότητάς του. Βρίσκει λοιπόν στο πρόσωπο του Σεντρικ τον αγαπημένο, μόνο που το πρόσωπο αυτό δεν είναι το κατάλληλο να τον μυήσει σε μια τέτοια σχέση και κατ’ επέκταση στη ζωή, σε αντίθεση με τον Σεντρίκ, που έχει μια κάπως πιο αλαζονική συμπεριφορά, απόρροια των εμπειριών του και του ότι έχει ξεκαθαρίσει τι θέλει στη ζωή.
Η ταινία προσεγγίζει με ευαισθησία το θέμα της, αντιμετωπίζοντας τη σχέση των δύο αγοριών χωρίς ταμπού και προκαταλήψεις· καταγράφοντας κάθε πτυχή της ερωτικής τους ιστορίας σαν επρόκειτο για στρέιτ σχέση. Ο σκηνοθέτης χωρίς να σοκάρει ή να ωραιοποιεί τις καταστάσεις, μας παρουσιάζει την ερωτική ιστορία του Ματιέ και του Σεντρίκ, χωρίς φλυαρίες, γραφικότητες και περιττές εικόνες.
Η ταινία μας θυμίζει έντονα το σινεμά του Αντρέ Τεσινέ (André Téchiné) όχι μόνο από το γεγονός ότι ο Στεφάν Ριντό έπαιζε στα Άγρια βλαστάρια (Les Roseaux Sauvages).
Δομημένη με συνεχή φλάς-μπακ, που μπορεί να μπερδέψει στην αρχή τον θεατή, ο οποίος όμως σίγουρα θα μαγευτεί και θα απολαύσει μια ερωτική ιστορία, στην οποία η ομοφυλοφιλία δεν αποτελεί κοινωνικό ή κάποιο άλλο πρόβλημα, αλλά μια κατάσταση σαν όλες τις άλλες.
Σημειώσεις

 © κειμένου: gayekfansi.blogspot - με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος




Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ 
Δεν ήθελα να αφηγηθώ το χρονικό μιας σχέσης με όλες της ψυχολογικές παραμέτρους της. Αυτό που πραγματικά ήθελα, ήταν να φτιάξω το πορτρέτο ενός ατόμου σε μια συγκεκριμένη στιγμή όταν ακόμα χτίζει τη ζωή του και να το παρακολουθήσω για λίγο. Ο Mathieu διανύει μια περίοδο αστάθειας: Πρέπει να εδραιωθεί μακριά από την οικογένειά του και να εγκαταλείψει την εφηβεία, καθώς ανακαλύπτει την ομοφυλοφιλία και τον έρωτα. Όλα αυτά μπερδεύονται και τον αποσταθεροποιούν, πολύ περισσότερο μάλιστα σε συνδυασμό με τη «δυσλειτουργική» οικογένειά του: ένας πατέρας απών, μια καταθλιπτική μητέρα, ένας νεκρός αδελφός.
Και ο ίδιος εξάλλου έχει μια έντονη προδιάθεση για μελαγχολία και κατάθλιψη.
Η δουλειά μου γυρίζει γύρω από την ιδέα του πορτρέτου: το να πάρει κανείς ένα άτομο και να προσπαθήσει να εικονογραφήσει το «εσωτερικό του τοπίο», θα μπορούσε να το αποκαλέσει κανείς «το έσω σύμπαν». Έτσι, το εύρημα της ταινίας –το αδιάκοπο μπέρδεμα παρόντος μέλλοντος- μου επιτρέπει να προσεγγίσω καλύτερα αυτό το σύμπαν. 
Πηγή

Από το δελτίο τύπου της ταινίας

























Η ταινία στο imdb: Εδώ
Η ταινία στη Βικιπαίδεια: Εδώ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου