Πέμπτη 19 Ιουλίου 2012

Duncan Grant (1885-1978), a tribute



Self Portrait (1910). Λάδι σε καμβά


Duncan Grant (1885-1978), αφιέρωμα στο ζωγράφο
Ο Duncan James Grant Corrowr, όπως είναι το πλήρες όνομα του Duncan Grant γεννήθηκε στο Inverness της Σκωτίας το 1885. Έως την ηλικία των εννέα ετών διέμενε στο Μιανμάρ στην Ινδία, αφού ο πατέρας του, ο ταγματάρχης Bartle, ήταν αξιωματικός του στρατού,. Στην Αγγλία επέστρεψε το 1894 για να παρακολουθήσει το σχολείο. Ενώ παρακολουθούσε μαθήματα στο σχολείο του Αγίου Παύλου στο Λονδίνο, είχε την τύχη να τον αναλάβουν οι θείοι του Sir Richard και Lady Strachey, οι γονείς του γνωστού άγγλου συγγραφέα και ποιητή Λάιτον Στράτσεϊ (Lytton Strachey). Ενθαρρυμένοι από το δάσκαλό του στα μαθήματα τέχνης, οργάνωσαν στον μικρό Duncan ιδιωτικά μαθήματα ζωγραφικής κατ’ οίκον. Έτσι του δόθηκε η δυνατότητα να καλλιεργήσει την κλίση του, αλλά και να ακολουθήσει την επιθυμία του να γίνει καλλιτέχνης και όχι την επιθυμία του πατέρα του, που ονειρευόταν για το γιο του καριέρα στρατιωτικού, βλέποντας έτσι στο πρόσωπό του μικρού Duncan τη συνέχειά του.
Το 1902, άρχισε σπουδές στο Westminster School of Art.
Σημαντικό ρόλο στη ζωή του φαίνεται να διαδραμάτισαν οι Strachey, με την οποίους είχε περάσει τις καλοκαιρινές διακοπές ως μαθητής. Συγκεκριμένα το καλοκαίρι του 1905 η παρέα με τον Lytton Strachey. Περίπου την ίδια εποχή η Κυρία Στράτσεϊ τον έφερε σε μια συνεδρίαση της Λέσχης της Παρασκευής, όπου και γνώρισε τους καλλιτέχνες της ομάδας Bloomsbury.


Στις αρχές του 1906 πήγε στο Παρίσι, παίρνοντας μαζί του μια επιστολή από τον Γάλλο καλλιτέχνη Simon Bussy και 100 £ από την θεία του σαν επιχορήγηση των καλλιτεχνικών ενδιαφερόντων του. Έτσι ενοικίασε μια σοφίτα σε ένα φτηνό ξενοδοχείο και γράφτηκε στο σχολείο τέχνης Jacques Emile Blanches. Παράλληλα έκανε αντίγραφα έργων στο μουσείο του Λούβρου.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Παρίσι ο Grant, γνώρισε και συναναστράφηκε αρκετούς ανθρώπους της τέχνης. Συναντήθηκε με τους βρετανικούς καλλιτέχνες Wyndham Lewis, Henry Lamb και Augustus John αλλά και με την γνωστή αμερικανίδα συγγραφέα Γερτρούδη Στάιν (Gertrude Stein). Τον επισκεφτήκαν επίσης, το νιόπαντρο ζευγάρι Clive Bell και Vanessa Bell, αδελφή της Βιρτζίνια Γουλφ και ο αδελφός τους Adrian. Δεν έλειψαν όμως και αρκετές επισκέψεις στο στούντιο του Πικάσο.

 
Duncan Grant & John Maynard Keynes

Επιστρέφοντας στο Λονδίνο οι σχέσεις που ο Duncan Grant δημιούργησε ήταν καθοριστικές για τα επόμενα χρόνια και ήταν αυτές που επηρέασαν την πορεία της ζωής και του έργου του. Το 1908, γνώρισε τον Τζον Μέιναρντ Κέινς (John Maynard Keynes) έναν φίλο του ξαδέλφου Lytton Στράτσεϊ (Lytton Strachey) από το πανεπιστήμιο. Μεταξύ τους δεν άργησε να αναπτυχθεί μια ερωτική σχέση. Το 1910 ταξίδεψαν στην Ιταλία, στην Ελλάδα και την Τουρκία, βλέποντας πολλά που θα επηρεάσουν το καλλιτεχνικό του ύφος.
Το 1909 μετακόμισε στην 21 Fitzroy Square και έγινε τακτικός επισκέπτης στη Βιρτζίνια και του Άντριαν Γουλφ, άτομα που αποτέλεσαν τον πυρήνα της Ομάδας Bloomsbury. Επίσης, έγινε συν-διευθυντής των Εργαστηρίων Ωμέγα (Omega Workshops) το 1913, μαζί με τον Roger Fry και την Vanessa Bell. Όλοι τους είχαν ένα κοινό ενδιαφέρον τις διακοσμητικές τέχνες, καθώς και την ζωγραφική σε καμβά. Τα Εργαστήρια Ωμέγα, παρήγαγαν έπιπλα, κεραμικά και υφάσματα σχεδιασμένα από διάφορους καλλιτέχνες. Τα Εργαστήρια Ωμέγα έκλεισαν το 1919.

 
Duncan Grant & David Garnett, 1914

Το 1911, συνεργάστηκε με άλλους καλλιτέχνες για τις τοιχογραφίες ενός κτιρίου που στέγαζε μια τράπεζα -το σημερινό South Bank University. Κριτικός τέχνης εκείνης της εποχής έγραψε ότι, οι τοιχογραφίες με θέμα την κολύμβηση και το ποδόσφαιρο θα μπορούσαν να έχουν μια «εκφυλιστική επίδραση στα παιδιά της εργατικής τάξης». Σήμερα οι τοιχογραφίες αυτές βρίσκονται στην Tate Gallery.
Από το 1914 ο Duncan Grant μαζί με τον εραστή του David Garnett δούλεψε με τη Vanessa Bell. Όπως και τα περισσότερα από τα μέλη της ομάδας Bloomsbury, ο Grant ήταν ειρηνιστής. Προκειμένου να απαλλαγεί από τη στρατιωτική του θητεία κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Garnett και ο David μετακόμισαν στο Wissett στο Suffolk απασχολούμενοι σε διάφορες αγροτικές δουλειές. Αν και απαλλάχτηκαν από την στρατιωτική τους θητεία με δικαστική απόφαση, αρνήθηκαν την απαλλαγή και άσκησαν έφεση έτσι τελικά αναγνωρίστικαν σαν αντιρρησίες συνείδησης.

(αρ) Standing Male Nude, περίπου 1935. (δε) Male Nude. Λάδι σε καμβά 

Πρώτη ατομική έκθεση του Duncan Grant πραγματοποιήθηκε στη Γκαλερί Carfax το 1920 και συνέχισε να παρουσιάζει το έργο του κανονικά μέχρι το τέλος της ζωής του.. Διετέλεσε μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών του Λονδίνου από το 1929 έως το 1931. Εκπροσώπησε την Αγγλία στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1926 και 1932, και το έργο του έχει συμπεριληφθεί στην Έκθεση Σύγχρονης Στέψη Βρετανών Καλλιτεχνών (Coronation Exhibition of Contemporary British Artists) στο Agnew and Sons, στο Λονδίνο, το 1937. Μια αναδρομική έκθεση του έργου του πραγματοποιήθηκε το 1959 στην Tate Gallery. Μια ακόμα αναδρομική έκθεση πραγματοποιήθηκε στο Wildenstein & Co, Ltd, στο Λονδίνο το 1964. Το 1975, προς τιμήν του ενενηκοστών γενεθλίων του, πραγματοποιήθηκαν εκθέσεις στην Tate Gallery και στη Εθνική Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης της Σκωτίας (Scottish National Gallery of Modern Art). Ο Duncan Grant απολάμβανε τη φήμη του ως ένας από τα πιο σημαντικούς Βρετανούς καλλιτέχνες μέχρι τα τέλη του 1930, περίοδο κατά την οποία η επιρροή της προπολεμικής ομάδας Bloomsbury είχε επισκιαστεί από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο Duncan Grant ασχολήθηκε επίσης με το σχεδιασμό υφασμάτων, σκηνικών και κοστουμιών για θεατρικές παραγωγές αλλά και με το μπαλέτο. Αδιάφορο δεν τον άφησε ούτε η εικονογράφηση, οι κατασκευές και η εσωτερική διακόσμηση χώρων. Καθ 'όλη τη μακρά διάρκεια της ζωής του ο Duncan Grant συνέχισε να πειραματίζεται με νέες μορφές και τεχνικές. 

 
L to R: Lady Ottoline Morrell, Maria Nys (later Mrs. Aldous Huxley), Lytton Strachey, Duncan Grant, and Vanessa Bell, -book Lytton Strachey, His Mind and Art (1957) by Ch.

Ο Grant συνέχισε τη ζωγραφική, μοιράζοντας τον χρόνο του μεταξύ Λονδίνου και Τσάρλεστον, αλλά και ταξιδεύοντας στην Τουρκία, το Μαρόκο και τη Γαλλία. Η τελευταία μεγάλη αγάπη της ζωής του ήταν ο ποιητής Paul Roche, την κόρη του οποίου, -καλλιτέχνη και ηθοποιό Mitey Roche- δίδαξε ζωγραφική. Πέθανε από πνευμονία στο Aldermaston το 1978 σε ηλικία ενενήντα τριών ετών.
Το βιβλίο Duncan Grant: a Biography, του Frances Spalding, είναι μια βιογραφία του καλλιτέχνη στην οποία ξετυλίγεται όλη η εποχή του, η βικτοριανή εποχή, αλλά και η σύγχρονη. Βασίζεται σε αδημοσίευτες επιστολές, απομνημονεύματά του, ημερολόγια, και τεκμηριώνει λεπτομερώς την καθημερινή ζωή του, τα ταξίδια του από τη Σεβίλλη προς Κύπρο, και τις συναντήσεις του με καλλιτέχνες όπως ο E.M. Forster ο Αντρέ Ζιντ και ο DH Lawrence.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:

 - Simon Watney, The Art of Duncan Grant, London 1990
 - Frances Spalding,
Duncan Grant: a Biography, London 1997
 - Douglas Blair Turnbaugh, Private The Erotic Art of  Duncan Grant, London 1989, εκδόσεις GMB

 
Figures on Hands and Knees. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Self Portrait, 1909, λάδι σε καμβά, (National Portrait Gallery, London).


Augus Davidson, Reclining Nud, λάδι σε καμβά.


Study Nude, λάδι σε καμβά.


Study Nude, λάδι σε καμβά.


Κιθαρίστας. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Pas de Trois. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Self Portrait by Room With A View. Λάδι σε καμβά.


Duncan Grant Painting par Vanessa Bell by Canecrabe.


Pas de Trois. Μολύβι σε χαρτί.


Jeune Homme Allongé nu de Dos, 1935. Λάδι σε καμβά.


Reclining Nude, 56x75 cm. Λάδι σε καμβά.


Bathers 1. Λάδι σε καμβά.


(αρ.) Standing Nude, 1952 (δε.) Male Nude. Λάδι σε καμβά.


Lytton Strachey. Verso- Crime and Punishment, περίπου 1909. Λάδι σε καμβά.


Paul Roche reclining, περίπου 1945. Λάδι σε καμβά.


Portrait of David Garnet. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Reclining Male Nude, 1947. Λάδι σε καμβά.


  Reclining Male Nude, 1948. Κάρβουνο σε χαρτί.


 
Two Male Nudes. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Michelangesque Figures 2, 35x25 cm. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Two Male Nudes Standing. Μολύβι σε χαρτί.


Study  Figure. Παστέλ σε χαρτί.


Life Model (Keynes Grand). Λάδι σε καμβά.


Life Model. Λάδι σε καμβά.


Pas de Trois, Demonstrating Turnout, 25x17 cm. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Pas de Trois 3, 18x23 cm. Μολύβι σε χαρτί.


Pas de Cinq 22x24 cm. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Pas de Trois. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Figures on Hands and Knees, 1950, 45x62 cm. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


Male Nude, 1970-72. Λάδι σε καμβά.


Julian Bell writing, περίπου 1928. Λάδι σε καμβά.


West Indian - Fitzroy Street, 1918, (Private Collection) by Ras Marley.


Portrait of a Male Nude. Λάδι σε καμβά.


 
Roman Model, 1935. Λάδι σε καμβά.


Paul Roche, Nude, περίπου 1951. Λάδι σε καμβά.


Portrait of David Pape. Λάδι σε καμβά.


Portrait of George Bergen. Λάδι σε καμβά.


Portrait of John Maynard Keynes (1917-1918, Charleston). Λάδι σε καμβά.


Seated Male Nude. Λάδι σε καμβά.


Study of a Μale Νude, περίπου 1935. Μολύβι και νερομπογιά σε χαρτί.


 
Εξώφυλλο της μονογραφίας Private The Erotic Art of  Duncan Grant (1989) των εκδόσεων GMB.