Kent
Neffendorf, αφιέρωμα στο ζωγράφο
Ο
γεννημένος το 1959 Kent Neffendorf, είναι ένας
Αμερικανός καλλιτέχνης που σήμερα ζει
στο Τέξας. Ο Κεντ σπούδασε στο Parsons
School of Design
και άρχισε να ζωγραφίζει με στόχο την
δημιουργία μιας εξιδανικευμένης εικόνας
της αρρενωπότητας. Στο έργο του κυριαρχεί η αντρική μορφή, είτε τη συναντάμε μόνη, είτε απεικονίζεται σε διάφορα ερωτικά συμπλέγματα. Ένα έργο που συνδυάζει την παραδοσιακή εικονογραφία
του αμερικανικού αθλητισμού και της απεικόνισης των
στρατιωτικών προσωπικοτήτων με τις
εμπορικές εικόνες, όπως ο άνθρωπος της
Marlboro.
Στη ζωγραφική τέχνη του Κεντ αναπόφευκτο είναι λοιπόν να κυριαρχούν ερωτικά στοιχεία, τόσο έντονα μάλιστα -μια και ο Κεντ δεν διστάζει
να απεικονίσει ερωτικές σκηνές μερικές
φορές σκληρές και σε όλη τους την ένταση- που θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για ακαταλληλότητα, εκπροσωπώντας βέβαια την τρέχουσα ηθική. Όμως αυτό που χαρακτηρίζει τις ερωτικές σκηνές του Κεν είναι το επέκεινα. Όλα έπονται, όλα θα εξελιχθούν σε λίγο. Οι νεαροί άντρες παρουσιάζονται να αλληλοθαυμάζουν τα κορμιά τους, τα ορθωμένα πέη τους. Αλληλοεπιδεικνύουν τη ρώμη τους, την αλκή τους, το σφρίγος τους πριν αρχίσουν να δοκιμάζουν αν τρίζουν οι σουμιέδες, καθώς τα δυο, τρία ή και περισσότερα σώματα, σύντομα θα γίνουν ένα. Η αρρενωπότητα που ξεχειλίζει από το
γυμνό και ενίοτε ημίγυμνο νεανικό
αρσενικό σώμα, είναι θα λέγαμε ένα βασικό
στοιχείο, αλλά και στόχος των εικόνων
του Κεντ.
Οι
άντρες του Κεντ, δείχνουν να ζουν ελεύθερα
τον έρωτά τους. Δείχνουν να απολαμβάνουν
το σεξ αλλά και να μην ντρέπονται για
τις επιλογές τους. Γραφεία, βουλκανιζατέρ,
στενά δρομάκια αλλά και οικείοι ιδιωτικοί
χώροι αποτελούν το φόντο των ερωτικών
συμπτύξεων στις φιγούρες του. Στο έργο
του Κεν δεν μπορεί να διακρίνει κανείς
έναν ρόλο εξουσιαστή στις μορφές του.
Ένα επιβλητικό δηλαδή αρσενικό που
απαντάτε πάντα σε σχέση με έναν
εξουσιαζόμενο, αλλά μια αμοιβαία έλξη
που καθοδηγεί τα άτομα. Εξάλλου σύμφωνα
με την Ελληνική Μυθολογία -τον Ησίοδο
για την ακρίβεια- ο Έρωτας είναι
κοσμογονική δύναμη, προϋπάρχει δηλαδή
τούτου του άμοιρου κόσμου, όπως ο Θεός
των χριστιανών. Αλλά αυτό που μας κάνει
εμφανές ο Κεντ είναι ότι ο ζωγραφισμένοι
άντρες του καθοδηγούνται ξεκάθαρα από
τον Πόθο και τον Ίμερο, τους δυο
«σωματοφύλακες» της θεάς Αφροδίτης και
του θεού Έρωτα, οι οποίοι λειτουργούν
υπογείως και δολίως, φτάνοντας την καύλα
σε τέτοια «ύψη» που ξεπετιέται από το
χάος και το έρεβος των λευκών -συνήθως-
έσω ρούχων.
Όπως
και να το δει κανείς, ακόμα και αν με μια
πρώτη ματιά δεν θα καταστεί ορατό,
μπορούμε να πούμε ότι η ζωγραφική του
Κεντ δεν είναι άμοιρη πολιτικών και
κοινωνικών προεκτάσεων. Ο Κεν διαμορφώνει
ρόλους, τους καθιστά απόλυτα φυσικούς,
τονίζει την σεξουαλικότητα των γκέι,
την ομοφυλοφιλική επιθυμία, κορυφώνει
την αρρενωπότητα, αποκαλύπτει κρυφές στιγμές, βγάζει στη φόρα ιδιωτικές απαγορευμένες εικόνες, προτείνει, σχολιάζει,
τονίζει, δείχνει, χρωματίζει... Εδώ αξίζει όμως να αναφέρουμε τα λεγόμενα του Ηλία Πετρόπουλου, που μιλώντας για την πορνογραφία –ναι τις τσόντες- είχε
πει: «Η πορνογραφία αποκαλύπτει τη σωματική ομορφιά των ανθρώπων. Η
πορνογραφία για μένα είναι ανατρεπτική γιατί αποτελεί πράξη πολιτική. Ο
πορνογράφος είναι ένας αναρχικός ιδεολόγος γιατί αποκαλύπτει όσα δεν
θέλει το κατεστημένο να αποκαλύπτονται. Άλλωστε την ηδονή την γεύεσαι
δεν την αποστηθίζεις σαν τα τσιτάτα του Μαρξ». Διευκρινίζουμε όμως
εδώ, προς αποφυγή οποιασδήποτε παρεξήγησης, ότι σε καμιά περίπτωση
δεν κατατάσσουμε τον Κεντ στους πορνογράφους, απλά επισημαίνουμε την πολιτική διάσταση του έργου του.
Το
μάτι του Κεντ και κατ’ επέκταση του
θεατή παίρνει το ρόλο του ηδονοβλεψία
που δε χορταίνει να παρακολουθεί το
αντρικό σώμα και το ερωτικό του σμίξιμο.
Το αρσενικό σώμα επιδεικνύεται με όλα
του τα προσόντα. Γυμνασμένοι μύες,
υπερμεγέθη γεννητικά όργανα, λαμπερά
πρόσωπα, καλοχτενισμένα μαλλιά,
φουσκωμένες φλεβικές οδοί, αλλά και
φουσκωμένοι καβάλοι, δερμάτινα ενδύματα,
εσώρουχα που ξεχειλίζουν και άλλα
ενδυματολογικά εξαρτήματα, παρελαύνουν
σε μια πληθώρα παραλλαγών που αγγίζουν
– θα λέγαμε- τα όρια της εμμονής.
Ένας
σύγχρονος και μοντέρνος τρόπος ζωής
των γκέι προβάλει μέσα από τούτα τα
έργα. Τρόπος ζωής ή ουτοπία δεν έχει
σημασία. Εξάλλου η τέχνη τρέφεται από τις ουτοπίες και με τη σειρά της τις
τρέφει.
Με
έδρα το Λος Άντζελες, το έργο Kent
Neffendorf έχει παρουσιαστεί σε πολλά
περιοδικά για περισσότερες από τρεις
δεκαετίες. Περιοδικά όπως τα: Mandate,
Torso, Playguy,
InTouch, Inches,
Freshmen, και Men
φιλοξένησαν στις σελίδες τους τη δουλειά
του Κέντ. Ακόμα ο Neffendorf είναι ο δημιουργός
μιας σειράς από έγχρωμα κόμικς που
κυκλοφόρησαν υπό τον τίτλο Freshmen Tailz.
Έργα του έχουν επίσης χρησιμοποιηθεί
ως εξώφυλλα βιβλίων από τον Felice Picano και
τον Gordon Merrick, όπως και για εξώφυλλα
δίσκων.
Σημειώσεις
και σύνδεσμοι
Ελλείψει
της κυκλοφορίας στην αγορά κάποιας
μονογραφίας του Kent Neffendorf, βιογραφικά
στοιχεία για την σύνταξη της παραπάνω
στοιχειώδης βιογραφίας τού καλλιτέχνη
συλλέχθηκαν από το διαδίκτυο, οπότε και
τα παρουσιάζουμε με κάθε επιφύλαξη, μια
και δεν μπορούμε να τα τεκμηριώσουμε
βιβλιογραφικά.
Η
μικρή αναφορά και ανάλυση του έργο του,
αντανακλά την καθαρά προσωπική μας
ματιά σε αυτό, και ως τέτοια πρέπει να
αναγνωσθεί.
©
κειμένου: gayekfansi.blogspot.gr
©
έργων: Kent Neffendorf, και στα μουσεία και τις
συλλογές που ανήκουν.
Ο
Kent Neffendorf στο Homoerotic Museum: Εδώ
Ο
Kent Neffendorf στο Leslie-Lohman Museum of Gay and Lesbian Art:
Εδώ
Good selection. Thank you.
ΑπάντησηΔιαγραφήThank you.
ΑπάντησηΔιαγραφή