MARC BEARD (BRUCE SARGEANT 1898-1938). AΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΖΩΓΡΑΦΟ
Mικρή
εισαγωγή στο έργο του
O
Bruce
Sargeant,
είναι ένας καλλιτέχνης του 20ου αιώνα
με
μία από τις μεγαλύτερες παραγωγές έργων
με θεματολογία που
περιφέρεται γύρω από το αντρικό σώμα.
Η δουλειά του πέρασε μέσα από διάφορα
στάδια και περιόδους εξέλιξης, γεγονός
που βοηθά στην περαιτέρω μελέτη της.
Γνωστές είναι οι προσωπογραφίες, τα
γυμνά του, αλλά και τα γλυπτά του –συνήθως
από μπρούτζο.
Όπως γράφει
ο Mark Beard1 στο βιβλίο Bruce Sargeant and His Circle: «Με λίγα λόγια, σε
όλη την παραγωγική ζωή του, ο Sargeant επέμενε
να εξυψώνει το αντρικό σώμα. Τα έργα
του, σε πολλά από τα οποία απολαμβάνουμε
το μυϊκό σύστημα των αθλητών, είναι
διαποτισμένα με έναν ρομαντισμό με τον
οποίο τροφοδότησε όλο το έργο του. Ένα έργο
αποφασιστικά αρσενικό, με φανελάκια,
με αθλητές, με ονειροπόλους νέους το
πορτρέτο των οποίων θα μπορούσε να είναι
το δικό μας. Παρόλο που ο καλλιτέχνης
πέθανε ειρωνικά σε ένα φρικτό ατύχημα πάλης το 1938, το έργο του έχει βρει ένα
νέο κοινό, σε μια εποχή που πλέον έχει
απολέσει την ντροπαλότητα για την
ανδρική σεξουαλικότητα. Το έργο του
προαναγγέλλει τους φωτογράφους μόδας
όπως ο Bruce Weber και ο Greg Gorman. Δεν αποτελεί
έκπληξη ότι ένα από τα μεγαλύτερα
κομμάτια του Sargeant, μια τοιχογραφία με
γυμναστές, βρίσκεται στο υποκατάστημα
της Abercrombie & Fitch στο Fifth Avenue στη Νέα
Υόρκη. Έργα του μπορεί επίσης να δει κανείς στο Μιλάνο και το Τόκιο».
Σχετικά
με το έργο του Sargeant,
ο Thomas
Sokolowski,
διευθυντής του Μουσείου
Άντι
Γουόρχολ του Πίτσμπουργκ
(Andy
Warhol
Museum,
Pittsburg,
Pennsylvania)
γράφει:
«Ο καθαρός και λαμπρός κόσμος της τέχνης
του Bruce
Sargeant
φαίνεται
να έχει τρομερά αφαιρεθεί από το δικό
μας, απρόσκοπτα από τις κυρίαρχες
αντιφάσεις του σημερινού κόσμου. Στους
πίνακές του που κατοικούνται από
άτομα καθαρόαιμα, προβάλλει ένα όραμα του
κόσμου που πηγάζει από τα μοντέλα που
αναγνωρίζονται από ιδεαλιστές συγγραφείς
όπως οι E.M. Φόστερ και Ρούπερτ Μπρουκ σε
εκείνη τη χρυσή δεκαετία που οδήγησε
μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα έργο
που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ούτε
στιλβωμένο ούτε ναρκισσιστικό, με τους
νεαρούς αθλητές του, σε κάπως άβολη
στάση πριν τους αποτυπώσει το βλέμμα
του ζωγράφου, που δεν επιδιώκουν την
προσοχή ακόμη κι αν αισθάνονται ως
καθήκον τους να υποβάλουν. Φως πανταχού
παρόν σε μια μπλε-γκρι παλέτα του
Sargeant, με τους αθλητές του· όλα αιωρούνται
σ 'αυτό, πότε-πότε και σε τούτη τη γη των
προνομιούχων νέων, απαλλαγμένη από τη
σκληρή δόση της πραγματικότητας. Ας
προστεθεί ότι ο Bruce
Sargeant,
αργότερα, επηρέασε αφάνταστα φωτογράφους
όπως ο Bruce Weber γεγονός που είναι εμφανέστατο
στις σελίδες των περιοδικών μόδας που
παρουσιάζουν με μια συγκεκαλυμμένη
ομοερωτική μορφή την τέχνη τους, πάντα
όμως στην υπηρεσία του εμπορίου με μια
αστραφτερή κολακεία προς το ζωγράφο και
τα θέματά του, που φυσικά δεν πρόκειται
ποτέ να φτάσουν. Ο πρόωρος θάνατος του
σε ατύχημα πάλης μας φαίνεται σήμερα
αλλόκοτος. Αν ζούσε, μεγαλώνοντας σίγουρα
θα είχε να μας χαρίσει περισσότερη σοφία
και να δώσει εκείνες τις δικλείδες
ερμηνείας του κόσμου που μόνο ένας
ζωγράφος του ύψους του θα μπορούσε. Ως
ζωγράφος, η ομορφιά της θανατηφόρου
άνθισης των εφήβων του και των νεαρών άτριχων σωμάτων του, παραμένει απαράμιλλη».
Χρονολόγιο Bruce Sargeant2
1898.
Γεννήθηκε
στην πόλη Rotherham στην Αγγλία.
1914.
Γράφει
ποίηση. Πρώτο ταξίδι στο οικογενειακό
ανθρακωρυχείο. Πρώτες σεξουαλικές
συνευρέσεις. Ο πατέρας προσπαθεί να τον
κάνει να ενδιαφερθεί και να «λειτουργήσει»
κοντά του, αντί να φύγει για την Αμερικάνικη
Δύση.
1916.
Στη
Νέα Υόρκη βλέπει πίνακες των John Sloan,
George Luks και άλλων ζωγράφων της σχολής
Ashcam. Μια έκθεση στο γραφείο μεταναστών στη Νέα
Yorke βρίσκει το ένα του πόδι μικρότερο από
το άλλο έτσι επιστρέφει στην Κορνουάλη.
Θεωρεί ότι δεν υπάρχει στρατιωτική
δράση, μόνο τα ολέθρια αποτελέσματα του πολέμου.
1918.
Επιστρέφει
στο Rotherham.
Ζει με την ετεροθαλή αδελφή του και το
σύζυγό της. Σπουδάζει για ένα έτος στο
πανεπιστήμιο του Sheffield.
1920.
Στα
22 του, πηγαίνει στο Λονδίνο και ζει με
το σχολικό του φίλο στο Kensington. Γράφεται
φοιτητής στο Slade with Ecole des Beaux-Arts-educated με
δάσκαλο τον Hippolyte Alexandre Michallon που ήταν φίλος
από την Edith Thayer Cromwell. Ξεκινά την
περίπλοκη σχέση του με τον συνάδελφό
του και κάποτε εχθρό, Brechtholdt Streeruwitz.
Επιδιώκει αθλητικές αξιώσεις. Συνεχίζει
να γράφει ποιήματα.
1922.
Μετά
από την εγγραφή του ως φοιτητές στο
Slade, συνεχίζει τις σπουδές του, αφού
λαμβάνει τις πρώτες προμήθειες.
Μετακινείται στο Bloomsbury και συνεχίζει
να γράφει. Επιστρέφει στο Rotherham.
Χρώματα τοπικά.
1924.
Μια υπόθεση που είχε σχέση με ένα ντόπιο
αγόρι περιήλθε στη αντίληψη του πατέρα του
Sargeant.Έτσι ο Sargeant αποστέλλεται στο
Winnipeg του Καναδά, όπου ασχολείται με τα
σπορ, ενώ θα επιθυμούσε να ήταν στο
σπίτι, και να ζωγραφίζει νεκρές φύσεις.
Λαμβάνει γράμματα από το αγόρι που έχει
να κάνει με την υπόθεση αυτή.
1926.
Πεθαίνει
ο πατέρας του. Επιστρέφει στο Rotherham.
Μια ερωτική σχέση με ένα αγόρι οδηγείται
σε ναυάγιο, ο Sargeant συνειδητοποιεί ότι
σε μια ερωτική σχέση παίζουν ρόλο οι
διαφορές στη κοινωνική τάξη και την εκπαίδευση.
Δημιουργεί στούντιο στο πίσω μέρος
του κήπου τού σπιτιού της οικογένειας.
Εργάζεται εντατικά.
1928.
Ζωγραφίζει το The
Winner of the Amateur All-around Track, Field, and Swim Competition,
Rupert Smith-Farnsworth, with His Brothers Cecil and Guy.
Η οικογενειακή επιχείρηση πωλείται και
ο Sargeant παίρνει το μερίδιό του από τα
έσοδα. Δείχνει τη δουλειά του στο Atwoods
and Atwoods στο Λονδίνο, και τοπικά στο
Wentworth-Woodhouse.
1929.
Πηγαίνει
στο Παρίσι. Μια ερωτική του ιστορία με
ένα Γάλλο δικηγόρο που είναι παντρεμένος
του δυσκολεύει τη ζωή εκεί. Συνεχίζει
να παρακολουθεί μαθήματα ζωγραφικής
στην Acadèmie Julian και στο Grande Chaumière.
1930.
Η
«γαλλική υπόθεση» επιτέλους τελειώνει.
Επιστρέφει στη Νέα Υόρκη. Επιδιώκει να
επανασυνδεθεί με τους ζωγράφους της
σχολής Ashcam που γνώρισε το 1916, όταν ήρθε
εδώ για πρώτη φορά. Παίρνει ένα μικρό
εξοχικό σπίτι στο Berkhires. Το επίδομά του
ελαττώνεται λόγω του κραχ, γεγονός που
τον αναγκάζει σε μόνιμη επαρχιακή ζωή.
Πεθαίνει ο δάσκαλος και μέντοράς
Michallon. O Sargeant σχεδιάζει ένα αναμνηστικό
μνημείο.
1934.
Γύρος
του Amalfi, όπου ζωγραφίζει το Guido in Positano.
Εκθέσεις στο Leeds. Διατηρεί το σπίτι στο
Berkshires.
1936.
Ταξιδεύει
στη Γερμανία. Διαμένει στην Κολωνία για
ένα χρόνο. Παρακολουθεί τους Ολυμπιακούς
Αγώνες του Βερολίνου. Υπόθεση με τη
ναζιστική νεολαία (Hans Kramer).
1937.
Αποποιείται
τον καθολικισμό.
1938.
Δημοσιεύει
ανώνυμα τα ποιήματά του συνοδεύοντάς τα με χαρακτικά σε ιδιωτική έκδοση. Πεθαίνει
σε ατύχημα πάλης στο Sheffield. Είναι θαμμένος
στο νεκροταφείο του παρεκκλησίου στη
γέφυρα στην πόλη Rotherham.
Πηγές
και σημειώσεις
1. Mark
Beard: Bruce Sargeant and His Circle, εκδόσεις
Chronicle Books, Σαν Φρανσίσκο 2010.
2. Το
χρονολόγιο του Bruce
Sargeant είναι από το λεύκωμα του Mark
Beard: Bruce
Sargeant and His Circle, εκδόσεις
Chronicle Books, Σαν Φρανσίσκο 2010.
Μετάφραση:
gayekfansi.blogspot.gr
Man
in Suspenders. Λάδι σε καμβά, 48 x 40,46 εκ.
Launching
the Scull. Λάδι σε καμβά, 152,4 x 91,4 εκ.
Pentonville
Prison, Λονδίνο. Λάδι
σε καμβά, 129,5 x
203,2 εκ.
Athlete
in Singlet. Λάδι σε καμβά, 61 x 30.4 εκ.
Study Nude. Λάδι σε καμβά.
Athlete
with Towel. Λάδι σε καμβά, 45,7 x 61 εκ.
Leather Jacket. Λάδι σε καμβά, 152,4 x 101,6 εκ.
Study Nude. Κάρβουνο και κιμωλία σε χαρτί.
Bodybuilder.
Λάδι σε καμβά.
Unidentified Young Swimmer. Λάδι σε καμβά επικολλημένο σε ξύλο, 61 x 50 εκ.
Unidentified Young Swimmer. Λάδι σε καμβά επικολλημένο σε ξύλο, 61 x 50 εκ.
Rope
Climbers II, (1930).
Λάδι
σε καμβά
Study
for the Fencers.
Λάδι
σε καμβά, 127
x
203 εκ. (λεπτομέρεια)
Study for the Swimming Pool. Κάρβουνο και τέμπερα σε χαρτί, 116,8 x 152,4 εκ
The
Fencing Team.
Λάδι
σε καμβά
Shirtless
Man in White Tights. Λάδι σε καμβά.
Fencing
Class. Λάδι σε καμβά 182,8
x 1241.3 εκ.
Swimmer
Drying Himself, Berlin Olympics 1936.
Λάδι
σε καμβά
Three
Boxers. Λάδι σε καμβά 91,4 x 155 εκ.
Two Wrestlers. Λάδι σε καμβά, 76,2
x 76,2 εκ.
Untitled.
Λάδι σε καμβά.
Two Athletes.
Λάδι σε καμβά.
Young Man with Drinking Glass,.
Λάδι σε καμβά, 38,1 x 48,2 εκ.
Double
Study of Gabriel. Λάδι σε καμβά, 40,4 x 48 εκ.
Study Nude.
Μολύβι και κιμωλία σε χαρτί.
Untitled
(Bodybuilder). Λάδι σε καμβά 76,2 x 61 εκ.
Study
Nude.
Μολύβι και κιμωλία σε χαρτί
Football
Player. Λάδι σε καμβά 58,4 x 43,1 εκ.
Group
on Athetes. Λάδι σε καμβά 76,2 x 182,8 εκ.
The Hand-Standing Gymnasts. Λάδι σε καμβά 152,4 x 76,2 εκ
Harvard
Athletes. Λάδι σε καμβά 152,4 x 101,6 εκ.
Head of
a Wrestler Framed, 35,5 x 27,9 εκ.
Three
Men with Du. Λάδι σε καμβά 53,3
x 48 εκ.
Shrewsbury
Gaol by Mark Beard. Λάδι σε καμβά, (λεπτομέρεια)
Shrewsbury
Gaol by Mark Beard. Λάδι σε καμβά, (λεπτομέρεια)
Shrewsbury
Gaol by Mark Beard. Λάδι σε καμβά, (λεπτομέρεια)
Portrait
of a Wrestler. Λάδι σε καμβά
Portrait
of a Young Man. Λάδι σε καμβά
Portrait
Study of Nicholas. Λάδι σε καμβά 35,5 x 27,9 εκ.
Reclining
Figure with Glass. Λάδι σε καμβά, 45,7 X 61 εκ.
Rowing
Team. Λάδι σε καμβά, 182,8 X 235,2 εκ.
Sargeant
Rowers. Λάδι σε καμβά 121,9 x 121,9 εκ.
Seated
Football Player. Λάδι σε καμβά 121,9 x 191,4 εκ.
Soldier
and Waiter. Λάδι σε καμβά 40,4 x 48 εκ.
(αρ)
Standing Male Nude. Λάδι σε καμβά
(δε)
Standing Male Nude, 91,4 x 45,7 εκ.
Standing
Man with Barbell. Λάδι σε καμβά 94 x 48,2 εκ.
Statue
of Man, Μπρούτζος 24,13w x 13,9 x 48,2 ύψος
Study
for Baseball Player and Equestrian Dressing. Λάδι σε καμβά
Τwo
Man. Λάδι σε καμβά
Untitled.
Λάδι σε καμβά.
Untitled.
Λάδι σε καμβά.
Dressing
Room III. Λάδι σε καμβά, 167,6 x 111,7 εκ.
Study
for Launching the Shell. Λάδι σε καμβά, 169,6 X 182,8
εκ.
Study
for "Unknown Rower". Λάδι σε καμβά 96,5 x
142,2 εκ.
Study
Statue Young Man. Μπρούτζος, 21w x 12d x 65 ύψος
Surfer.
Λάδι σε καμβά
The
Suicide I. Λάδι σε καμβά 152,4 x 92 εκ.
Three
Bathers. Λάδι σε καμβά 76,2 X 61 εκ.
Three
Fencers. Λάδι σε καμβά 101,6 x 76,2 εκ.
Three
Men Fishing. Λάδι σε καμβά 142,2 x 111.5 εκ.
Two
Boys Lifting a Scull. Λάδι σε καμβά 127 x 94 εκ.
Two
Boys Seated. Λάδι σε καμβά 48 x 40,4 εκ.
Two
Men on the Rin. Λάδι σε καμβά 152,4 x 122 εκ.
Two
Men Standing. Λάδι σε καμβά 152,4 x 91,4
Two
Youths Rowing. Λάδι σε καμβά
Unidentified
Surfer. Λάδι σε καμβά
Weightlifter.
Λάδι σε καμβά
Wrestler
in Cap Posing. Λάδι σε καμβά 76,2 x 48,2 εκ.
Wrestler
Putting on a Singlet With Friend. Λάδι σε καμβά 48 x 25,4
εκ.
Young
wrestlers, (1938). Λάδι σε καμβά 45,7 x 73,6 εκ.
Τwo
Soldiers. Λάδι σε καμβά 76,2 x 101,6 εκ.
Gallery
in Chelsea, NYC-By Don Juan Tenorio. Οκτώβριος 2010